אוטיזם הוא מצב התפתחותי-נוירולוגי המשפיע על קיום יחסים תקשורתיים וחברתיים תקינים עם הסביבה: ילדים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי לרוב מתקשים ליזום קשר חברתי או לשתף פעולה עם הזולת, הם נוטים לדבוק בשגרה קבועה וספציפית והם עשויים להתקשות בהבנת דקויות השפה בשיחה. בנוסף, הם חווים קשיים בוויסות חושי, ולחלקם סף גירוי תחושתי נמוך, כך שהם רגישים מדי לצלילים, למגע, לטעמים או לריחות. מהיכרותי האישית- כל ילד על הספקטרום שפגשתי הוא ייחודי ומיוחד, בעל חוזקות וכישורים רבים מצד אחד, אך גם עם קושי שונה והתמודדות אחרת עם אתגרים הייחודיים לו. מנסיון, אני יכול לומר כי טיפול בעזרת כלבים הוא כלי שיכול להביא לשיפור מיומנויות התקשורת של הילדים מהקשת האוטיסטית:
ראשית, נוצר קשר מיוחד עם הכלב שמאפשר להם לחוש דאגה לאחר, ליצור אמפתיה רבה ולפתוח את הלב. פונצ'ו הוא כלב מיוחד שאפשר להזדהות איתו, הוא "ממיס את הקרח", מקבל כל אחד באהבה ונותן לילדים להביא את עצמם לידי ביטוי כמו שהם, ללא חסמים ומבלי לחשוש מהסביבה. זה מאפשר לילדים להיפתח וליצור איתי קשר, לפתח כישורי שיחה ולהעמיק היכרות שתבנה ביטחון עצמי ותחושות חיוביות. שנית, במהלך מפגשי האילוף הטיפולי הילדים מתנסים בתרגול עם פונצ'ו, הדורש מהם להביא לידי ביטוי יכולות תקשורתיות כמו דיבור, יצירת קשר עין, מתן פרסים לכלב ועוד. התרגול השוטף עם הכלב מהווה אימון עבורם, ובדרך זו הם מתרגלים אילוף ו"על הדרך" מפתחים את יכולות התקשורת שלהם. חיזוק המיומנויות יובילו לפיתוח כישורים תקשורתיים וחברתיים ואת תחושת המסוגלות בהתמודדות עם אתגרי היומיום של הילדים.