ילדים בעלי קשיים רגשיים/ צרכים מיוחדים
הקשר בין כלבים וילדים על הספקטרום האוטיסטי - טיפול בעזרת כלבים לחיזוק מיומנויות התקשורת
אוטיזם הוא מצב התפתחותי-נוירולוגי המשפיע על קיום יחסים תקשורתיים וחברתיים תקינים עם הסביבה: ילדים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי לרוב מתקשים ליזום קשר חברתי או לשתף פעולה עם הזולת, הם נוטים לדבוק בשגרה קבועה וספציפית והם עשויים להתקשות בהבנת דקויות השפה בשיחה. בנוסף, הם חווים קשיים בוויסות חושי, ולחלקם סף גירוי תחושתי נמוך, כך שהם רגישים מדי לצלילים, למגע, לטעמים או לריחות. מהיכרותי האישית- כל ילד על הספקטרום שפגשתי הוא ייחודי ומיוחד, בעל חוזקות וכישורים רבים מצד אחד, אך גם עם קושי שונה והתמודדות אחרת עם אתגרים הייחודיים לו. מנסיון, אני יכול לומר כי טיפול בעזרת כלבים הוא כלי שיכול להביא לשיפור מיומנויות התקשורת של הילדים מהקשת האוטיסטית:
ראשית, נוצר קשר מיוחד עם הכלב שמאפשר להם לחוש דאגה לאחר, ליצור אמפתיה רבה ולפתוח את הלב. פונצ'ו הוא כלב מיוחד שאפשר להזדהות איתו, הוא "ממיס את הקרח", מקבל כל אחד באהבה ונותן לילדים להביא את עצמם לידי ביטוי כמו שהם, ללא חסמים ומבלי לחשוש מהסביבה.
זה מאפשר לילדים להיפתח וליצור איתי קשר, לפתח כישורי שיחה ולהעמיק היכרות שתבנה ביטחון עצמי ותחושות חיוביות. שנית, במהלך מפגשי האילוף הטיפולי הילדים מתנסים בתרגול עם פונצ'ו, הדורש מהם להביא לידי ביטוי יכולות תקשורתיות כמו דיבור, יצירת קשר עין, מתן פרסים לכלב ועוד. התרגול השוטף עם הכלב מהווה אימון עבורם, ובדרך זו הם מתרגלים אילוף ו"על הדרך" מפתחים את יכולות התקשורת שלהם. חיזוק המיומנויות יובילו לפיתוח כישורים תקשורתיים וחברתיים ואת תחושת המסוגלות בהתמודדות עם אתגרי היומיום של הילדים.
הורים יקרים, אני כאן עבורכם לכל שאלה.
טיפול קבוצתי במסגרות פרטיות ומוסדיות
רבים הם האתגרים אותם חווים הילדים כתלמידים בבתי הספר. חלק מהילדים חווים את המסגרת הלימודית כמלחיצה ומאיימת בעקבות דרישות המערכת, המשפחה והסביבה החברתית. הלחץ והעומס הנפשי עשויים אף לגרום לבעיות התנהגות ולקשיים רגשיים. מלבד החשיבות של הקניית ערכים ולימוד מקצועות ליבה והעשרה בבתי הספר, ילדים זקוקים גם לשיעורים חווייתיים ומשמעותיים בעלי ערך מוסף עבורם. לכן, פיתחתי תוכנית חינוכית הכוללת למידה חוויתית ומעשירה על עולם הכלבים ותהליך האילוף- הקניית ערכים ופיתוח מנהיגות חיובית תוך העברת קווים משיקים בין העולם הכלבני לבין עולמם של בני האדם והילדים בפרט. מטרות העבודה הטיפולית הן פיתוח מיומנויות תקשורת, העצמה אישית, עידון דחפים, עבודה בתוך קבוצה, הגברת הביטחון ותחושת המסוגלות העצמית.
במפגשים הקבוצתיים, כל ילד לומד להתנסות באילוף כלבים, מה שדורש מכל אחד מחברי הקבוצה להביא לידי ביטוי תכונות רבות לצורך הצלחה אישית וקבוצתית כגון כבוד הדדי, סבלנות ואיפוק, אמפתיה ועזרה לחלש. כאמור, הכלב הוא "המראה" של הבנאדם, הוא קולט את הרגש ואת האנרגיות של כל אחד ואחת מחברי הקבוצה ועל פיהן מושפעת התנהגותו. המטרה היא שכל ילד יתבונן לתוך עולמו הפנימי ויבחין כיצד הוא משפיע על התנהגות הכלב פונצ'ו במהלך תרגול האילוף, וכמובן על התנהגות כלל הקבוצה. במהלך תרגילי האילוף הילדים לומדים על חשיבות שפת הגוף וחווים העצמה רגשית, התגברות על קשיים ובעיקר תחושות הצלחה כאשר פונצ'ו מקשיב להם. בתהליך הלמידה שלהם, הוא גם לומד להכיל ולכבד כל ילד, אך למרות זאת, פונצ'ו אינו רובוט ולא מתוכנת לבצע פקודות בלבד. הילדים לומדים להתבונן על הצרכים הרגשיים שלו ככלב, על הקשיים שלו כבעל חיים המושפע מגירויים בסביבה ובדרך זו, הם הם לומדים להתמודד עם אתגרים בחייהם וגם להתבונן על הצרכים של חבריהם. הם מזדהים עם פונצ'ו ועם האתגר שחוו בתהליך האילוף המצריך המון סבלנות, ריכוז והכלה, ובכך לומדים כישורי חיים.
הסדנא מיועדת עבור מוסדות חינוך כמו בתי ספר, צהרונים, מועדוניות וגני ילדים. גודל אופטימלי לקבוצה הנו 8-10 משתתפים, ובכך יהיה התהליך אפקטיבי ומשמעותי יותר עבור הילדים.
כלבנות טיפולית- העצמה רגשית, תכנית מספר:23344 מאושרת גפ"ן עבור משרד החינוך.
טיפול לחיזוק הקשר המשפחתי
ישנם מקרים בהם אני ממליץ להורים להצטרף יחד עם ילדיהם למפגש משותף, שכן חיזוק התקשורת המשפחתית תורם ליציבות הרגשית של הילד/ה- מדובר בסדנא משפחתית- מגבשת ומעצימה. במהלך המפגשים בני המשפחה לומדים את השפה הכלבית ואת הגישה החיובית: כיצד לעודד, לשתף פעולה ולתקשר בצורה מיטבית- בעזרתו של פונצ'ו. הכלב משקף את הדינמיקה בסביבתו- מטבעו הוא חלק בלתי נפרד בלהקה, הוא מרגיש את האנרגיה והרגשות של הסובבים אותו והתנהגותו מושפעת ממנה באופן ישיר. עבודה בשיתוף פעולה בין בני הבית ופונצ'ו תיצור חוויה נעימה ומשמחת, תוך התמודדות משותפת עם אתגרים, הקשבה לצרכים, עזרה הדדית ופירגון, שיעזרו לחיזוק התקשורת הבינאישית במשפחה.